zaterdag 20 juli 2013

Stippen (deel 3)

Alhoewel ik de laatste weken veel insecten heb gefotografeerd, wil ik toch weer een stippenblogje plaatsen. Deel 3 dus!

De laatste tijd kom ik veel Citroenlieveheersbeestjes (Psyllobora vigintiduopunctata) tegen. Eenlingen of paartjes. Het verschil bij deze lieveheersbeestjes is duidelijk te zien. Het mannetje heeft een lichtere halsschild en kopje dan het vrouwtje.



Naast het "citroentje" kom ik de Zevenstippelig lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata) ook regelmatig tegen.


Deze "zevenstip" lijkt veel op de vijfstippelige, maar heeft toch wel degelijk 7 stippen! De achterste stippen zijn wat kleiner uitgevallen dan de rest.


Mijn nieuwe aanwinst voor wat betreft mijn lieveheersbeestjeswaarnemingen (lekker lang woord!) is deze Gevlekt rietkapoentje (Coccidula scutellata)! Zo op het eerste gezicht lijkt ie helemaal niet op een lieveheersbeestje. Dit oranje tot roodbruin kevertje is slechts 2,5-3 mm. Piepklein dus! Ik zag hem ook bijna over het hoofd. De naam zegt het al, hij bevond zich namelijk in het riet.







Graag tot de volgende insectenserie 
En bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

7 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke gestippelde fotoreportage. Mooi vast gelegd weer. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie, Willy. Die laatste is wel heel apart. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. One of my favourite insects, the ladybug, makes me smile every time I see it. Great photos Willy :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful photos, nature is amazing:) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willy,

    weer een heel leuk blog over deze gestippelde lieveheersbeestjes.
    Ik mag ze dan ook graag zien. Die laatste de Gevlekt rietkapoentje heb ik echter nog nooit gezien! Je zegt al dat ie piepklein is dus dat zal het dan wel zijn.
    Weer heel mooi en ook leerzaam.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke foto's en leerzaam, af en toe een beetje ruis.

    Groeten Gerwald Harmsen
    petapixel.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So much fun to look at! I hadn't realized there were so many dotted insects :)

    BeantwoordenVerwijderen