maandag 23 september 2013

Rups dennenpijlstaart

Op één van mijn  keverzoektochten ontdekte ik een prachtige rups op een tak van een grove den. Hij waarschuwde mij al op zijn aanwezigheid door het voorste gedeelte van zijn lichaam op te richten om mij op die manier schrik aan te jagen. Aan de "pijl" op zijn achterste en aan het formaat zag ik dat het een rups van een pijlstaartvlinder moest zijn. Het bleek een rups van de dennenpijlstaart (Sphinx pinastri) te zijn.
Deze tot 8 cm. grote groene rupsen met een gele band en zwartachtige strepen over het lichaam bevinden zich met name op naaldbomen en meestal op de grove den (waardplant).
Door zijn lichaam met grote kop, als er gevaar dreigt op te richten, probeert hij op deze manier te imponeren en andere dieren af te schrikken. De rups kan zowel op kleine als op grote bomen worden aangetroffen en heeft meestal een voorkeur voor oudere naalden. Levenscyclus van de rups is juli - oktober. De soort overwintert als pop in de strooisellaag of in de grond
Op zijn 8 middelste op zuignappen lijkende poten zitten kleine haakjes (op bovenstaande foto goed te zien). Zo blijft het diertje als het flink waait vastgehaakt op een dennentak zitten.


Graag tot de volgende insectenserie 
En bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

11 opmerkingen:

  1. Wat een mooie rups is dit, Willy. Ik ken alleen de Ligusterpijlstaart. Ik vind ze zo leuk met dat kleine staartje. Het lijken net mini hondjes. Nou ja, de kop klopt niet helemaal, maar ach dat is een kleinigheid. Mooie serie en leuk om deze pijlstaart te zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, ik zoek er al heel lang naar en nog nooit gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige rups, wat heb je het koppie en de pootjes mooi in beeld gebracht.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Willy!
    Mooie en haarscherpe macro's van een fantastische rups!
    Mijn complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt schitterende foto's gemaakt!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fantastische rups heb jij gevonden en vast gelegd echt SUPER Willy !!!!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Staat hoog op mijn verlanglijst, toch maar eens beter zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Luonto antaa meille kauniita kuvia Terveisiä luovuutta ja mielikuvitusta kuvia Jose Ramon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo willy,
    wat een mooie rups.
    en zo mooi scherp gefotografeerd geweldig.
    nu de vlinder nog Ha Ha.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heb er ook zo een gevonden heb hem gefotografeerd maar niet zo prachtig als die plaatjes van jou

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er een gevonden die belaagd werd door drie kleine wespen.Hij heeft het overleefd.

    BeantwoordenVerwijderen