maandag 10 juni 2013

Een middagje in Boswachterij Ruinen ( 5 juni 2013 )

Deel 2: Heerlijk op een door de weekse middag het bos in. Iedereen naar het werk of naar school. Lekker rustig in het bos. Een zonovergoten dag met een strak blauwe lucht. Al struinend, niet op zoek naar hout, alhoewel het hier volop aanwezig was, maar op zoek naar insecten begaf ik mij in het bos. Mijn camera in de aanslag! Ik mocht niet klagen die middag! Ik had een goede vangst.

Bloedcicade (Cercopis vulnerata)

Boomblauwtje - vrouwtje (Celastrina argiolus)

Bosmestkever (Geotrupes stercorosus)
 
Egelskopkever (Donacia sparganii)
 
Eierenleggend groene stinkwants (Palomena prasina)
 
Eierenleggend groene stinkwants (Palomena prasina)
 
Geel beertje (Eilema sororcula), een dagaktieve nachtvlinder

Groene zandloopkever (Cicindela campestris)
 
Kleine poppenrover (Calosoma inquisitor)
Een vrij zeldzame loopkever, waarvan de populatie de laatste tijd aan het toenemen is.
 
Larve bladwesp (Periclista lineolata)
 
Meikever (Melolontha melolontha)
 
Meikever (Melolontha melolontha) close-up
 
Muisgrijze-Kniptor (Agrypnus-murina)
 
Zwart soldaatje (Cantharis obscura)
 
Zwartkopvuurkever (Pyrochroa coccinea)
 
Rups grote wintervlinder (Erannis defoliaria)
 
En op weg naar huis, trof ik deze prachtige rups aan op het fietspad.
Ringelrups - Spinnersoort (Malacosoma neustria) 
 Niet alleen de rups heet zo, maar ook de vlinder draagt dezelfde naam.




Graag tot de volgende insectenserie (deel 3)!
En bedankt voor de leuke reacties op mijn vorig bericht!

 

 
 
 
 


9 opmerkingen:

  1. Zooo jij laat hier even mooie macro opnamen zien Willy.
    Wat een mooie soorten zitten er bij, veel er van heb ik nog nooit gezien. Bijzonder de eierleggende stinkwants, dat moet je maar net treffen.
    Ben nu al benieuwd wat je nog meer voor ons in petto hebt.
    GR. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So many fantastic shots! The closer you get the more fascinating the insect is :) I love their sharp colouring and the metallic look of many of them.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De meikever staat er mooi op, en zelfs een eierenleggende Wants. Super serie! Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat kan je wel zeggen, Willy. Wat een oogst. Hele mooie foto's. Ik heb er meteen weer het een en ander bijgeleerd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willy je hebt ons weer blij gemaakt met zoveel prachtige insecten en wat leren wij een hoop door jou !!
    Dank je wel !
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede verzameling van insecten Willy. De kleuren zijn spectaculair :))
    Een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willy,

    wat een interessante serie van insecten zie ik hier!
    Ik leer er zo ook weer heel wat namen bij.
    Je eierlegende wants vond ik heel bijzonder om te zien en je groene zandloop kever is echt heel erg mooi. De laatste foto's met die rups met blauwe kop vind ik ook weer een heel interessant en mooi rupsje.
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Willy,

    Wel interessant om te naar te kijken hoeveel soorten insecten er zijn. Ik wist echt niet dat zoveel soorten er zijn. Wat hebben insecten mooie kleuren. Rupsen is echt geweldig mooi. Nooit gezien!!Eetje gaf eieren op zijn blad. Heel mooi om te zien. Wat zijn deze foto's werkelijk echt mooi geworden. Compliment Willy.

    Fijne dag verder.
    Groetjes van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen